Outsourcing IT
Outsourcing jest angielskim skrótem od outside-resource-using, oznaczającym korzystanie z zasobów zewnętrznych.
Traktowany jest także jako nowoczesna strategia zarządzania, polegająca na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, dzięki czemu może ona skupić swoje zasoby i środki finansowe na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę nad konkurencją.
Outsourcing w IT
Obszarem działania przedsiębiorstw, w którym strategia „zewnętrznego źródła” stosowana jest najczęściej jest właśnie informatyka. W ramach tego obszaru zadaniami najczęściej przekazywanymi na zewnątrz są:
- konserwacje i naprawy sprzętu,
- rozwój aplikacji, tworzenie stron www,
- przetwarzanie i bezpieczeństwo danych,
- wdrożenia rozwiązań informatycznych,
- hosting.
Najważniejszymi powodami stosowania outsourcingu przez przedsiębiorstwa są możliwości:
- redukcji i kontroli kosztów operacyjnych,
- uzyskania dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,
- zwolnienia własnych zasobów do innych celów,
- uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje,
- przyspieszenia pojawiania się korzyści wynikających z restrukturyzacji,
- uporania się z funkcją trudną do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,
- pozyskania kapitału,
- podziału ryzyka,
- dopływu gotówki.
Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej
i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili
i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś,
kto zrobi to lepiej niż my.
Henry Ford, 1923r.