Outsourcing IT

Outsourcing  jest angielskim skrótem od outside-resource-using, oznaczającym korzystanie z zasobów zewnętrznych.

Traktowany jest także jako nowoczesna strategia zarządzania, polegająca na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, dzięki czemu może ona skupić swoje zasoby i środki finansowe na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę nad konkurencją.

 

Outsourcing w IT

Obszarem działania przedsiębiorstw, w którym strategia „zewnętrznego źródła” stosowana jest najczęściej jest właśnie informatyka. W ramach tego obszaru zadaniami najczęściej przekazywanymi na zewnątrz są:

  • konserwacje i naprawy sprzętu,
  • rozwój aplikacji, tworzenie stron www,
  • przetwarzanie i bezpieczeństwo danych,
  • wdrożenia rozwiązań informatycznych,
  • hosting.

Najważniejszymi powodami stosowania outsourcingu przez przedsiębiorstwa są możliwości:

  • redukcji i kontroli kosztów operacyjnych,
  • uzyskania dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,
  • zwolnienia własnych zasobów do innych celów,
  • uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje,
  • przyspieszenia pojawiania się korzyści wynikających z restrukturyzacji,
  • uporania się z funkcją trudną do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,
  • pozyskania kapitału,
  • podziału ryzyka,
  • dopływu gotówki.

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej
i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili
i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś,
kto zrobi to lepiej niż my.
Henry Ford, 1923r.